Thursday 13 February 2014

Rare - Koin Tembaga Gobog Wayang , Depan Gambar Rama-rama












Koin Gobog wayang posting 10 January 2014.

Koin gobog wayang tulisan Allah dan Muhammad di tengah, di atas sy beli dari kawan yang mendapatkan nya setelah mencari di 5 buah kedai barang antik di Melaka. Inilah yang rare dan saya pun sependapat dengan nya.

Mengikut cerita kawan gambar gobog wayang tu ialah gambar dua orang jin yang ada sewaktu zaman nabi sulaiman lagi. Dua org jin ini memang sanggup dan sedia untuk berkhidmat pada manusia yang beriman dan beramal saleh yang dekat kepada Allah dan berpegang dengan ajaran Nabi Muhammad saw.

Cuba perhatikan tulisan Allah dan Muhammad pada kedua2 syiling di atas. Sekiranya satu syiling di buat selang beberapa tahun di tempat yang berbedza tentu kita akan melihat motif design tulisan yang berlainan. Seolah2 syiling2 ini dibuat di satu dearah dan negeri yang sama. Bukan satu di buat di Malaysia dan yang satu lagi di Indonesia. Yang pasti kedua2 syiling di atas bukan buatan baru. Gobog wayang berlubang di atas adalah warisan turun temurun yang berusia sudah lebih 100 tahun, kepunyaan seorang kawan yang belum ingin menjualnya lagi. Menurut yang empunya koin gobog berlubang di atas, koin tersebut di bawa ke tanah melayu oleh moyang2 beliau dari kepulauan jawa. Pelik, kenapa satu berlubang dan satu lagi ada tulisan Allah dan Muhammad. Design macam serupa tapi rasanya ada detail yang berbedza. Anda fikirkan sendiri.....

2 comments:

  1. Assalamualaikum... saya memiliki syiling yg mempunyai Kalimah Allah dan Nabi seperti dalam gambar diatas.. saya cume ingin bertanya kalau ada sesiapa yang ingin membeli nya.. saya ingin lepaskn..boleh whatssap di 0166442448 untuk pertanyaan..terima kasih.

    ReplyDelete
  2. Assalammualaikum...saya ada duit syiling seperti di atas sama..sesiapa yg ingin membeli sila hubungi saya di nombor 0183207194..saya ingin melepaskan wang syiling nie...terima kasih

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...