Friday 17 January 2014

Yasin perak kupu2 orang tua bertongkat


Syiling yasin org tua bertongkat dan belakang yasin 3 atau 5 atau 7 atau 9 memang selalu kita lihat. Sebab selalu lihat dan senang dapat maka ada yg anggap yasin ni buatan baru dan kadang2 harga pun boleh dapat dalam rm30 atau rm50 dan rm100. 
Tapi yang belakang dia kupu-kupu agak rare dan susah juga nak jumpa. Yasin di atas kawan saya dah simpan sebagai koleksi dia selama 6 tahun. Dia beli dari seorang kawan yang telah menyimpan syiling di atas selama 30 tahun. Dan syiling di atas di beli arwah bapa nya sewaktu menunaikan haji. Memang lah syiling ni nampak baru sebab di jaga dengan baik dalam lipatan kain. Bahagian tepi syiling ni memang licin dan tak ada rasa tajam, ciri2 untuk semua cetakan syiling perak awal yang original.

 
Syiling Yasin 3 di atas adalah syiling yang senang kita jumpa dengan harga yang tidak
berapa mahal. Perhatikan muka depan yang sama. Ini meyakinkan saya bahawa 2 syiling di atas dibuat di tempat yang sama. Cuma design belakang saja yang berbedza. Bukan mudah untuk membuat blok untuk cetakan orang tua bertongkat secantik syiling di atas. Kesimpulan saya, kedua2 syiling di atas di buat di tempat yang sama dan sama2 amat bernilai. Jangan di sebabkan anda dapat membelinya dengan harga rm50 maka anda tidak menghargai nya.

Cuma mungkin sesuatu yang boleh sy katakan ialah tentang bunyi syiling ini bila dilagakan. :Letakkan syiling yang ingin ditest atas ibu jari kiri. Ambil syiling lain, juga letakkan atas ibu jari kanan. Kemudian lagakan keduanya. Syiling di jari kanan di turunkan dan kena pada syiling kiri. Syiling original bunyi ting dia nyaring dan ada gema lagi yg hampir 4 saat. Yg kurang bermutu gema dia pendek.





12 comments:

  1. Saya ada yassin seperti yang tertera d atas berminat boleh Watsap saya 0183916211/tel 0172806166 terima kasih ...asalamualaikom

    ReplyDelete
  2. Saya ada yassin seperti yang tertera d atas berminat boleh Watsap saya 0183916211/tel 0172806166 terima kasih ...asalamualaikom

    ReplyDelete
  3. sy ada yassin org tua pegang tongkat dan belakangnye kupu2..jika berminat bole call saya 0173864578

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yasin org tua berjanggut memikul karung dibelakang badan pegang tongkat pendek
      Di belakang gambar kupu2. Rare
      Minat watsapp 016 2665916

      Delete
  4. Saya ade satu syilling macam nie..kalo nak beli bole call harga bole runding ..(018-3948511)

    ReplyDelete
  5. Saya ada syiling macam nie. Ingatkan besi apa.. rupanya duit zaman dahulu..baru saya tahu..

    ReplyDelete
  6. Saya ada syiling yasin diatas tuu.. Berminat boleh pm saya 01136088997

    ReplyDelete
  7. sy ada syiling nie lelaki berbongkok blkang 2 bilah keris

    ReplyDelete
  8. 0176838500 yasin perak kupu2 .yang berminat..boleh pm

    ReplyDelete
  9. Saya ada siling yassin 7. Orangtua bertongkat dan belakangnya ada kupu2 bertulis Allah dan Muhammad

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...